Privacyreglement MIR Advies
Algemene Voorwaarden
Privacyreglement betreffende de bescherming van persoonsgegevens van personen die door MIR Advies worden begeleid. De persoonsgegevens worden behandeld met inachtneming van hetgeen in de terzake geldende privacywetgeving is bepaald.
Artikel 1. Doel
De doelstelling van de verwerking van persoonsgegevens is niet anders dan het kunnen beschikken over gegevens betreffende betrokkenen, teneinde beslissingen te kunnen nemen over begeleiding en plaatsing van betrokkenen in werk ten behoeve van de
uitvoering van de (re-integratie)opdrachten.
Artikel 2. Definities
Betrokkene: de natuurlijke persoon, van wie de persoonsgegevens door de verantwoordelijke worden verkregen van opdrachtgever of van de persoon zelf en ten aanzien van wie de verantwoordelijke een (re-integratie)opdracht uitvoert.
Verantwoordelijke: MIR Advies
MIR Advies: Eenmanszaak, statutair gevestigd en kantoorhoudende in Tilburg.
Persoonsgegevens: Gegevens die herleidbaar zijn tot geïdentificeerde of identificeerbare betrokkenen.
(Re-integratie) opdracht: Een door de verantwoordelijke in opdracht van opdrachtgever voor rekening en risico van de verantwoordelijke uit te voeren (re-integratie)opdracht.
Verwerken van persoonsgegevens
Elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending,
verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens.
Artikel 3. Toegang tot de persoonsgegevens: geheimhouding
De verantwoordelijke verbindt zich geheimhouding op te leggen ten aanzien van alle persoonsgegevens. Deze geheimhoudingsverplichting geldt niet indien enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling van persoonsgegevens verplicht, dan wel
indien uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Artikel 4. Organisatie en beveiliging
De verantwoordelijke treft passende technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen dienen, rekeninghoudend met de stand van de techniek en de
daarmee gemoeide kosten, een passend beveiligingsniveau te garanderen, gelet op de risico’s van de verwerking van persoonsgegevens.
De verantwoordelijke ziet erop toe dat ter waarborging van een juiste uitvoering conform dit reglement de nodige procedures worden vastgesteld.
Artikel 5. Verstrekking van persoonsgegevens
De verantwoordelijke verstrekt persoonsgegevens slechts aan derden in geval dat verenigbaar is met de doelstelling, zoals opgenomen in artikel 2 en dat vereist is bij of krachtens een wettelijk voorschrift, of in geval de betrokkene, dan wel – indien van toepassing- zijn wettelijk vertegenwoordiger hiervoor schriftelijk toestemming heeft verleend of in geval dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de (re-integratie)opdracht of de verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigd belang van de verantwoordelijke, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in
het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.
Van de verstrekte gegevens ontvangt de betrokkene, respectievelijk zijn wettelijk vertegenwoordiger, op verzoek een afschrift. De verantwoordelijke draagt er tevens zorg voor dat deze derden de geheimhoudingsverplichting zoals bedoeld in artikel 3 naleven, voor zover voor deze derden niet reeds uit hoofde van hun ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsverplichting geldt.
Artikel 6. Inzage en aanvulling van persoonsgegevens: verbetering en verwijdering van onjuiste gegevens
Betrokkene kan de verantwoordelijke schriftelijk verzoeken om inzage in de persoonsgegevens welke ten tijde van de ontvangst van een zodanig verzoek omtrent de betrokkene in het dossier zijn opgenomen. Tevens kunnen betrokkenen van wie persoonsgegevens in het dossier zijn opgenomen, aan de verantwoordelijke schriftelijk verzoeken om aanvulling van hun persoonsgegevens en verbetering en verwijdering van onjuiste persoonsgegevens.
Betrokkenen kunnen aan derden schriftelijke machtiging verlenen om de schriftelijke verzoeken krachtens de leden 1 en 2 van dit artikel namens hen in te dienen.
De verantwoordelijke draagt er zorg voor, dat voldoende waarborgen bestaan voor de identificatie van degene die inzage in de persoonsgegevens verzoekt.
Artikel 7. Inwilliging en afwijzing verzoek
De verantwoordelijke willigt een verzoek als bedoeld in artikel 6 lid 3 in, tenzij hij schriftelijk en met redenen omkleed betrokkene binnen een termijn van 4 weken na ontvangst van het desbetreffende verzoek meedeelt het verzoek af te wijzen.
Voor zover de beslissing een inwilliging van het verzoek inhoudt wordt met betrekking tot het bedoelde in artikel 6 lid 1 een afschrift van de gevraagde persoonsgegevens verstrekt; wordt met betrekking tot het bedoelde in artikel 6 lid 2 een afschrift van de
persoonsgegevens verstrekt, nadat aanvulling, respectievelijk verbeteringen en/of verwijdering van onjuiste persoonsgegevens heeft plaatsgevonden.
Tegen een beslissing als bedoeld in artikel 7.1 kan binnen een termijn van 6 weken na dagtekening van de beslissing bezwaar worden gemaakt bij de door de verantwoordelijk aangestelde privacyfunctionaris of bij het college bescherming persoonsgegevens.
Artikel 8. Verwijdering en vernietiging van gegevens
De in het dossier (digitaal en op papier) opgenomen persoonsgegevens worden na 2 jaar na beëindiging van de (reïntegratie)opdracht verwijderd en vernietigd.
Artikel 9. Slotbepalingen
Dit privacyreglement ligt voor een ieder ter inzage bij de verantwoordelijke. De verantwoordelijk is verplicht melding te maken van de verwerking van persoonsgegevens bij de door de verantwoordelijke aangestelde privacyfunctionaris of bij het college bescherming persoonsgegevens.
Dit privacyreglement kan worden aangehaald als privacyreglement van MIR Advies en treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.
